Dzień I
Nasz pierwszy dzień w Lizbonie zaczęliśmy od śniadania. Po krótkim odpoczynku wybraliśmy się do pobliskiej galerii handlowej.
W trakcie zwiedzania odwiedziliśmy lokalną kawiarnię, gdzie skosztowaliśmy Pastéis de nata – flagowe słodycze Portugalii. Po obiedzie pojechaliśmy nad ocean, a potem do kasyna, gdzie graliśmy w różne gry planszowe.
Zmęczeni, lecz zadowoleni wróciliśmy z uśmiechami do hotelu na kolację.
Dzisiejszy dzień relacjonowały Justyna i Aneta.
Dzień II
Drugiego dnia wycieczki wybraliśmy się na podróż słynnym żółtym tramwajem nr 28
w Lizbonie, znane są one jako “eléctricos”, są jednym
z najbardziej charakterystycznych symboli miasta.
Zostały wprowadzone na początku XX wieku, zastępując wcześniejsze tramwaje konne. Choć kiedyś stanowiły główny środek transportu publicznego, dziś są przede wszystkim atrakcją turystyczną.
Idąc na metro odwiedziliśmy plac Rosso, na którego środku znajduje się pomnik Pedro IV.
Po obiedzie pojechaliśmy do centrum handlowego „Colombo”, które jest największym centrum handlowym w Portugalii. Następnie wróciliśmy do hotelu gdzie oglądaliśmy mecz piłki nożnej Portugalia Dania. Był on rozgrywany w Lizbonie.
Post przygotowały Emilka i Ola.
Dzień III
Dzisiejszy dzień był bardzo intensywny. Rano spędziliśmy dzień w szkole-Pendro de Samtárem . Na początku wysłuchaliśmy programu na cały tydzień. Następnie przedstawiliśmy się i rozmawialiśmy po angielsku. Graliśmy w gry integracyjne tj. Bingo gdzie dobieraliśmy się w pary lu trójki z portugalskimi uczniami. Następnie oprowadzono nas po szkole i zaprowadzono na stołówkę żebyśmy mogli zjeść obiad. Po obiedzie wybraliśmy się na plac Comercro. By dostać się na plac Comercro, na którym trzeba przejść pod łukiem triumfalnym zaprojektowanym jako symbol odbudowy Lizbony po trzęsieniu ziemi w 1755 roku. Jego budowę zakończono w 1873 roku. Potem udaliśmy się pod statuę przedstawiającą króla Józefa I odzianego w pelerynę, w okazałym hełmie, na koniu, który depcze węża. Wzrok króla wędruje w stronę rzeki Tag, gdzie łączy się ona z oceanem. Po przejściu przez plac udaliśmy się na prom, którym przedostalismy się na drugi brzeg i ruszyliśmy pod statue Jezusa. Episkopat Portugalii postanowił w dziękczynieniu za ocalenie kraju od działań II wojny światowej wznieść pomnik ku czci serca Jezusa. Statua Chrystusa Króla została oficjalnie odsłonięta w 1959 roku, a mierzy łącznie 110 metrów. Na przeciwko statuy znajduje się przepiękny widok na most 25 kwietnia.
Był on pierwszym mostem w Lizbonie.
Do hotelu wróciliśmy około 19 i udaliśmy się na kolację.
Dzisiejszy dzień relacjonowały Otylia, Hania i Phoebe
Dzień IV
Nasz dzień rozpoczęliśmy od wizyty w szkole, gdzie braliśmy udział w lekcjach z portugalską młodzieżą. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa miała lekcje biologii w terenie oraz geografię, a druga grupa miała w tym czasie lekcje historii oraz odbyła zajęcia z cyberbezpieczeństwa. Po obiedzie udaliśmy się na plażę „Praia Da Rainha”, gdzie mogliśmy odpocząć. Następnie przeszliśmy się piękną promenadą wzdłuż wybrzeża.
Dzisiejszy dzień relacjonowały Natalka, Blanka i Zuzia.
Dzień V
Dzisiaj po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać Oceanarium w Lizbonie. Jest to największe oceanarium w Europie. Ten wspaniały obiekt, daje swobodę obserwowania podmorskiego życia.
Podzielona na cztery części ekspozycja prezentuje faunę i florę Oceanu Atlantyckiego, Spokojnego, Indyjskiego oraz Antarktydy. Dodatkowo w potężnym zbiorniku głównym o pojemności 5 milionów litrów słonej wód, wspólnie żyją różne oceaniczne gatunki. Zwiedzanie oceanarium szybko zamieniło się w cudowną podwodną przygodę, pochłaniając całą naszą uwagę.
Po południu udaliśmy się do Muzeum nauki, gdzie poznawaliśmy proces tworzenia różnych filmów od Pixara. W muzeum były różne stanowiska dzięki którym poznaliśmy procesy powstawania animacji i projektowania. Wykonywaliśmy także różne doświadczenia. Było bardzo fajnie.
Dzisiejszy post przygotowali Szymon U. i Witold.
Dzień VI
Dziś był nasz ostatni dzień w szkole Pedro de Santarém. Wspólnie z wybranymi uczniami i nauczycielami tej szkoły pojechaliśmy zwiedzać zamek Saint Jorge Castle. Zamek ten jest położony na wzgórzu w najstarszej dzielnicy Lizbony – Alfamie. Po wejściu na mury zamku podziwialiśmy piękne widoki na całą Lizbonę.
Następnie udaliśmy się do szkoły na ceremonię zakończenia naszych przygód w Portugalii. Przygotowaną przez naszych portugalskich przyjaciół. Czekał na nas pyszny poczęstunek, po której czytaliśmy prezentacje dotyczącą naszej szkoły. Po przeczytaniu prezentacji był czas na rozmowy oraz tańce. Pod koniec otrzymaliśmy certyfikaty zaświadczające nasz udział w wyjeździe do Portugalii. To był naprawdę udany dzień.
Dzisiejszy post przygotowali Marta i Hugo
Dzień VII
Dzisiejszego poranka wyruszyliśmy w długą podróż na najbardziej wysunięty punkt na zachód w całej Europie- Cabo da Roca. Brzeg na przylądku jest skalisty i wznosi się 144 metrów nad poziomem Oceanu Atlantyckiego. Przed wycieczką na Cabo da Roca byliśmy w mieście Sintra. Sintra to wspaniałe portugalskie miasteczko, położone wśród wzgórz Serra de Sintra. Można tu zwiedzić pałace, ruiny zamku oraz przespacerować się pięknymi uliczkami miasteczka.
Po wszystkich atrakcjach dzisiejszego dnia, pojechaliśmy odpocząć na plaży Praia de Rainha.
Dzisiejszy dzień opisywały Hanna i Otylia
Podsumowanie:
Szesnastu uczniów naszej szkoły wzięło udział w wyjeździe z programu FRSE do Portugalii, gdzie mieli okazję poznać tamtejszą kulturę, język i codzienne życie. Uczestnicy integrowali się z portugalskimi rówieśnikami, biorąc udział we wspólnych lekcjach, warsztatach i wycieczkach, co pozwoliło im doskonalić język angielski oraz nauczyć się podstaw języka portugalskiego. Uczniowie mieli okazję spróbować lokalnego specjału pasteis de nata – małe babeczki budyniowe.
Podziwiali lokalną architekturę ozdobioną kolorowymi azulejos – charakterystyczne, malowane kafelki zdobiące fasady budynków.
Wyjazd w ramach programu był nie tylko okazją do poznania nowego kraju, ale także do rozwoju osobistego. Uczniowie wrócili pełni inspiracji, nowych doświadczeń i otwartości na inne kultury. Było to niezapomniane przeżycie, które na długo pozostanie w ich pamięci.


